Evaluare ADHD -Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție

evaluare adhd

O evaluare ADHD -Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție aduce foarte multă claritate în ceea ce este de făcut. Simptome precum agresivitatea, depresia, anxietatea, opoziționismul pot confuza în stabilirea unui diagnostic cât mai corect.

Foarte mulți părinți se arată îngrijorați de lipsa de atenție sau de agitația fizică a copilului lor. Unii copii nu-și așteaptă rândul la activități sau în discuții. Ii întrerup pe ceilalți argumentând cu replici precum ”uit să îți spun dacă nu zic acum”.

Evaluarea ADHD – Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție

În cazul problemelor medicale, se urmărește identificarea cauzelor simptomelor, se pune un diagnostic și apoi se stabilește tratamentul potrivit. Când diagnosticul este greșit stabilit pot fi pierderi foarte importante. Când diagnosticul este corect, se iau măsurile potrivite și recuperarea este rapidă.

Când sunt suspiciuni de ADHD se recomandă o evaluare. Un diagnostic de ADHD validat, generează eficiență în reducerea efectelor tulburării și în recuperarea daunelor ei. Atunci când nu se validează diagnosticul acesta, se pot identifica mai ușor cauzele manifestărilor asemănătoare cu cele prezente în ADHD. Odată identificate cauzele reale, se poate interveni specific, cu eficiență.

Pentru evluare propunem CONNERS 3 Parinte/Profesor/Autoevaluare – un chestionar simplu de aplicat, succint, standardizat și autorizat de Test Central. Acesta ne oferă o evaluare clinică amplă, cu scop de diagnostic sau clasificare educațională a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani. Se iau în considerare condiţiile sociale, cele școlare, dar și cele din mediul familial.

Simptomatologia ADHD – Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție

  • Dificultate în a sta pe scaun (unii copii nu reușesc nici măcar câteva minute)
  • Își pierde atenția de la realizarea temelor, visând cu ochii deschiși în timpul dedicat efectuării temelor
  • Dificultate de concentrare și menținere a acesteia
  • Se inhibă să dea răspunsuri
  • Copilul este văzut de către ceilalți ca fiind imatur, prea entuziasmat și energic, vorbăreaț, neatent, aiurit, dezorganizat, distrat, obraznic
  • Întrerupe conversațiile altora vorbind peste ei, nerăbdător

Probleme asociate ADHD – Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție

  • Agresivitate în mai toate mediile de funcționare
  • Dificultăți de învățare
  • Relații dificile cu familia
  • Nu reușește să își facă prieteni, întrucât comportamentul lor devine obositor și greu de suportat
  • Tulburare de opoziție
  • Depresie și anxietate
  • Comportament patologic

Cauzele ADHD – Tulburare hiperactivă cu deficit de atenție

  • genetice – aproximativ 80% din cazuri
  • afectarea cerebrală (leziuni dobândite) – are o pondere de 20%
  • ambele cazuri
  • factorii familiali și sociali, precum absența mamei și plasamentul copilului în orfelinat, mediu inadecvat, dezorganizat de creștere

Intervenția psihologică

În primul rând este importantă intervenția timpurie. Este importantă recunoașterea semnelor de avertizare din timp pentru ca astfel să se poată realiza o intervenție proactivă și preveni dezvoltarea altor tulburări. Răspunsul rapid la tratament în cazul multor tulburări, reduce probabilitatea apariției unui diagnostic secundar cum ar fi, dezvoltarea depresiei ca efect al lipsei de tratament pentru ADHD. Tratamentul este mult mai eficient atunci când este implementat din timp.

Rezultatele obținute în urma evaluării suntn utile pentru  conceperea unui plan de tratament individualizat.

Planul de psihoterapie cuprinde: 

  • Programe de psihoeducație individualizate atât pentru copil, cât și pentru părinți.
  • Intervenție asupra comportamentului copilului în urma celor reieșite din evaluarea multimodală (inclusiv cu ajutorul lui CONNERS 3 și a altor surse de date).
  • Diminuarea nivelul de stres în relație cu părinții și ceilalți copii. Cei care sunt susținuți și educați în această privință, respectă mai bine regulile intervenției de specialitate.
  • Trainingul pentru părinți și cei care îngrijesc copilul. Aceștia au nevoie să se instruiască pentru a putea oferi suport și susținere, dar mai ales să creeze un mediu potrivit pentru nevoile copilului cu ADHD.

Concluzie:

O evaluare preliminară oferă posibilitatea de a încadra corect comportamentul copilului.

De cele mai multe ori, în urma evaluării se constată că nu este vorba despre ADHD.

Un diagnostic greșit poate conduce pe un drum încâlcit plin de frământări și frustrare (la medic, la psiholog, la psihiatru, la preot etc.).

Dacă se identifică elemente de ADHD, pentru eficiență maximă se recomandă cooperarea între psihoterapeutul care va efectua intervenția psihologică și medicul psihiatru care va recomanda tratamentul medicamentos.

Psiholog recomandat pentru evaluare și psihoterapie: Margareta Toma

Specialiști cu experiență în toată gama de servicii psihologice vă stau la dispoziție cu seriozitate și profesionalism.